Spanje, een stap dichterbij

12-04-2024

Woensdag 10 april

De afgelopen twee dagen zijn voorbijgevlogen. Dinsdagmiddag zijn we samen met Gijs z'n ouders naar Spanje vertrokken. Twee dagen stonden in het teken van het bezichtigen van ons toekomstige huis en het laten zien van de omgeving aan onze ouders, met genieten van het Spaanse weer en eten natuurlijk niet te vergeten.

Woensdag begonnen we vroeg met ontbijten, vol enthousiasme om ons (als het allemaal lukt) toekomstig huis opnieuw te bekijken, het is immers alweer bijna een jaar geleden dat wij hier voor het laatst waren. Nadat we onze auto hadden opgehaald, zijn we Daniël, onze zoon, gaan oppikken van het vliegveld in Malaga. Hij komt ons ook de twee dagen vergezellen vanuit Barcelona. Alles verliep vlot en rond 12.30 uur hadden we de auto, Daniēl opgepikt, evenals pa en ma bij het hotel. Nu op weg naar Pizarra een dorpje op slechts 25 minuten rijden van Málaga en de kust waar het huis is gelegen.

Naarmate we dichter bij het huis kwamen, groeide de opwinding. Bij het oprijden van de steile heuvel naar het huis kregen wij de nodige kriebels in onze buiken. Eenmaal bij het huis aangekomen voelde gelukkig alles goed. Dit gaat onze nieuwe thuis worden.

Het huis, een robuuste Spaanse finca, met een prachtige tuin die nu al in volle bloei is wordt de place to be. De huidige bewoners cq verkopers verwelkomden ons hartelijk. We verkenden meteen het buitenterrein en alles klopte nog met onze herinneringen. Wij zijn vooral ook verliefd op het adembenemende uitzicht en de subtropische flora rondom de finca.

Na koffie en gezelligheid verkenden we de binnenruimten. Elke kamer bracht onze ideeën tot leven in gedachten. Terwijl we het huis doorliepen, zagen we het potentieel, maar ook de noodzaak van modernisering. Gelukkig zijn grootschalige renovaties niet nodig, maar wel de nodige aanpassingen die moeten gebeuren. Meer licht in het huis en ook in de kamers die we willen verhuren. Ook de patio's hebben veel aandacht nodig zoals gezellige aankleding, zit mogelijkheden en plekjes om te relaxen.

Op het terrein staat nog een tweede huisje, perfect voor onze plannen om snel te beginnen met verhuur. Als de koop rond is en we daar gaan wonen, is onze eerste stap het voorbereiden van het kleine huisje voor verhuur, samen met het zwembadgebied en de achterpatio, die we willen omtoveren tot een plek met een buitenbar, keuken en loungegedeelte.

Daarna richten we ons op de grote finca. Het plan is om de bovenverdieping met 4 slaapkamers en 3 badkamers om te bouwen tot 2 volwaardige appartementen, met een loopbrug naar het zwembad. Dit willen we graag vóór het einde van het jaar realiseren. Op de begane grond zullen we zelf gaan wonen. De huidige keuken verplaatsen we naar de eetkamer, die we willen verbinden met de woonkamer. En hiermee de vrijgekomen ruimte verbouwen wij tot onze slaapkamer met badkamer. De aangebouwde ruime bergruimte wordt een vierde gastenverblijf, voornamelijk bedoeld voor gasten die slechts één nacht willen blijven tijdens een rondreis door de regio.

Na onze bezichtiging waren er nog wat formaliteiten te regelen met de verkopers en de makelaar. Het voorlopig koopcontract moet komende week op tafel komen, zodat beide partijen kunnen ondertekenen en we de volgende stappen kunnen zetten naar de definitieve overdracht.

Tegen 16.00 uur was het tijd om te ontspannen en te genieten van wijn en tapas in het nabijgelegen dorpje Cerralba. Daarna fristen we ons op in het hotel voor de avond. In de avond genoten we van een borrel op het terras in Torremolinos en daarna van een heerlijk diner in een Spaanse Taberna, afgesloten bij Ricky (Bar Vida) met een afzakkertje.

Donderdag 11 april

Donderdag was een dag van sightseeing. We brachten de ochtend door in Mijas en de middag in Málaga. Daniël wilde graag even een glimp opvangen van Málaga, maar omdat hij om 17.00 uur weer op het vliegveld moest zijn, hadden we niet veel tijd. Onze ouders gingen meteen op het eerste beste terras zitten, wetende dat rondlopen soms vermoeiend kan zijn. Samen met Daniël besloten wij door de stad te wandelen, zodat hij een indruk kon krijgen van Málaga. Wat hem meteen opviel in vergelijking met Barcelona was de netheid van de stad. De marmeren straten lagen er schoon en goed onderhouden bij, zonder afval.

Tijd voor een goede lunch op z'n Spaans. We hadden eerder een leuke ervaring gehad in een Pinxto Taberna, dus besloten we onze ouders hiermee kennis te laten maken. Heerlijke broodjes met warme en koude toppings stonden op het menu. Na afloop werden de prikkertjes geteld die in de broodjes zaten, en op basis daarvan werd afgerekend.

Na de lunch was het tijd om afscheid te nemen van Daniël. Hij nam de trein vanuit Málaga naar het vliegveld. Wij keerden terug naar het hotel. Terwijl wij nog even genoten aan het strand, deden de oudjes een dutje op hun hotelkamer.

Het lijkt op een ritueel. Voor het eten op het terras en rond 21.00 aan tafel. Wij hadden een heel gezellige laatste avond, waarbij we veel hebben gesproken over de kinderen, herinneringen aan vroeger opgehaald en natuurlijk over onze toekomst in Spanje. Wij kunnen niet wachten om ons Spaanse avontuur te beginnen.